Saturday, January 28, 2012

Alternativ träning

I eftermiddags hade vi skidpremiär här hemma. Längdskidorna åkte fram. När jag åkte förra året blev jag lite frustrerad över min usla teknik. Idag var det bara njutning. Perfekt glid på skidorna, knappt bakhalt. Vi åkte på hemma utanför knuten. Hur mycket Norrlandskänsla är inte det? På med skidorna och ut på ängen här nedanför. Maken spårade och jag åkte efter. Fantastiskt ljus. Blågrålila himmel, vit snö men inte överallt, vi tog oss fram där det fanns. Gul vass och kaveldun. Vi åkte i lugnt tempo, jag fick ändå upp pulsen på en lagom nivå. 10 km vinterlycka. Det är nog så här jag ska åka skidor. Som alternativträning och lågpulsträning. Eller som allt annat, variation är nog det bästa.

2 comments:

  1. Inte dumt alls med Maran på Roslagsleden. Jag är sugen men 5 mil??? Måste tänka lite. HAr du anmält dig redan? Vill du köra långpass med mig nång helg? Jag kör lugnt i ca 6:30 fart men gärna med backar och uppåt 15-18 km just nu.

    ReplyDelete
  2. Jag tänker faktiskt göra det. Älskar Roslagsleden, det är nära, vilket är bättre än Vansbro. Ett litet lopp, kommer förstås att vara gräsligt jobbigt men mitt mål blir att klara det. Jag tror knappast det blir jobbigare än en fjällmara :)
    Långpass vore väldigt trevlig. Nästa helg jobbar jag men helgen därefter är jag ledig. Fart och sträcka passar utmärkt. Jag har en runda som är ca 15 tror jag med en del backar men mest grusväg, kuperat.

    ReplyDelete