Thursday, May 3, 2012

Det här med kroppen

Det är rätt fantastiskt egentligen. Hur kroppen fungerar och hur man kompenserar. Och vad intressant det är att få feedback på sina svagheter och rörelsemönster. Idag var jag på uppföljning på löpanalysen. Vissa saker hade förbättrats och annat inte. Jag svänger fortfarande för mycket i sidled med överkroppen. Jag har bar klämt armarna intill sidorna! Där fick jag liksom. Jag har rätat upp mig, vilket är bra men jag är så pass stel i bröstryggen att jag inte får till det riktigt fast jag försöker. Nya övningar - check. Sedan den lilla karamell som jag ändå fick tilldelad och som jag väljer att fokusera på. Benen är rätt bra, själva löpsteget. Landar inte på hälen! Tjoho, alltid något även om jag kommer att behöva öka upp frekvensen. Så summa sumarum. Fortsätta med hållningsövningar, mer enbensknäböj och sedan högre stegfrekvens så har jag optimerat min egen löpteknik och löpstil. Fick även en hel del bra förklaringar till saker och ting. Som att det alltid står att man ska skjuta fram höften och inte bli sittande i steget. vad menas med det egentligen? Nu fick jag förklaring och vad det innebär för mig, vilket är ännu viktigare. Men det fantastiska med den här investeringen är att jag äntligen känner att jag börjar få verktyg och förståelse för hur min kropp funkar i vardagen och vad som kommer att vara viktigt för mig att fokusera på för att minimera mina ryggproblem och även hållningsproblem. Jag har ju dessutom bytt jobb till ett stillasittande arbete, vilket gör att det kommer att krävas en del träning men även rätt tänk för att hålla. Fascinerande! Många pusselbitar på plats idag!

2 comments:

  1. Vad kul! Ska nog boka en analys men först efter AAXA då jag inte vill röra till för mkt. 3 månader kvar....

    ReplyDelete
  2. Det är nog rätt tänkt och om du dessutom inte har några direkta problem i nuläget finns det kanske ingen anledning heller

    ReplyDelete