Monday, October 1, 2012

Så sjukt nöjd

Tre måndagar i Götet och tre gruppträningsintervaller. Ikväll är jag träningshög. Vi skulle köra tröskelintervaller 2x10 min med 2 min vila. Motvind och regn ute och vi blev erbjudna att köra intervaller på löpband om vi ville, men jag älskar att vara ute i rusk. Det är verkligen inte mitt problem. Mitt motivationsproblem är istället att jag vet att det kommer att bli så fasansfullt jobbigt. Nu efteråt är jag alldeles pigg och endorfinhög och förstår inte ens att jag ville låta bli. Jag tyckte själv att det gick bra ikväll. Det var jobbigt men inte kräkjobbigt. Förmodligen lite mer än tröskelfart de sista 5 min på omgång nummer två. Ikväll var vi heller inte så många och jag var enda tjej. Men det funkar ju bra att alla springer 5 min i sin takt och vänder och sedan springer 5 min åt andra hållet. Dessutom var motvinden på utvägen, vilket var bra rent mentalt. Första gången blev jag omsprungen även på hemvägen men inte den andra. Det är dessutom kul att bli lite peppad.
Frågan är nu hur jag ska hålla uppe intervalltänket själv under hösten och vintern. Ska jag tvinga maken att springa backintervaller med mig? Och kanske är 2x10 min tröskel lite lite men jag är just nu faktiskt nöjd med de pass som blir av. Och imorgon har jag lite sovmorgon till och med. Life is good!

4 comments:

  1. Jaha, så det var det här passet du nämnde lite på min blogg. Det har lät som ett riktigt bra pass.

    Jag tycker det är kul att springa intervaller på IP. På något vis motiverar löparbanorna lite extra, och självklart skall du tvinga maken att springa backintervaller. Det får han finna sig i :-).

    ReplyDelete
  2. Ja intervaller på bana är något jag sällan gör. Vet inte varför, känner mig väl lite fånig eftersom jag på något sätt tycker att de är för er snabbfotingar! Men jag har ju förstått att de är effektiva så jag får väl testa.

    ReplyDelete
  3. Långa tröskelintervaller är toppen för uthållighet, både fysisk och mental och 2x10min är alldeles perfekt! Det låter som om du hamnade på helt rätt intensitetsnivå också, kul!!

    Intervaller på bana som Lennart nämner är roligt absolut, men jag tycker själv att korta intervaller gör sig bäst på bana, 200m, 400m eller max 1000m, det blir så jobbigt att räkna varv om man ska springa längre intervaller :)

    ReplyDelete
  4. Jag skulle nog inte heller ge mig på mer än 800 på bana. Och ska man springa 800 så kan jag lika gärna springa dem i skogen. Men 400 eller 200 på bana kan vara tänkvärt.

    ReplyDelete