Tuesday, November 29, 2011

Så olika

Igårkväll sprang jag en kvällsrunda. Det var lätt från första steget. Det var inte lätt att lämna värmen och soffan men när jag och maken väl kom iväg kändes det som att benen sprang av sig själva. Jag kan inte komma ihåg när jag hade den här känslan senast (kanske i somras?).

Vi sprang bort mot IP och tog en runda på elljusspåret. På hemvägen ökade vi lite och jag skulle inte vilja säga att det kändes tungt men lite mer ansträngt. Totalt sprang vi 7,78 km enligt Garmin med snittiden 5:12 min/km. Och en snittpuls på 148. Att jämföra med att jag sprang i söndagsförmiddag 10 km i 5:55-tempo med snittpuls på 153 och gräsligt tunga och eländiga ben.

Hur kommer det sig att det nästan alltid känns lättare på kvällen? Hur kommer det sig att benen jublar när jag sätter på mig springa-snabbt-skorna? Det skiljer ca 120 g i vikt mellan skorna, så stor skillnad borde det inte vara. Låt gå för att det var motvind i söndags men skillnaden var stor även på utvägen då jag hade medvind i ryggen.

Frågan jag funderar på är om det bara är mentalt eller om man kan ha vissa tidpunkter på dygnet när kroppen och själ samarbetar bättre. Eller kan dagsformen skilja så mycket. Eller är det mitt pannben? Långpass kan jag känna mig trött efter 2 km och vilja sänka tempot och det är ju inte riktigt rimligt träningsmängdsmässigt i alla fall.

Oavsett vilket var gårkvällens pass ett av de bästa på länge, jag önskar den käsnlan ville infinna sig oftare!

4 comments:

  1. Ja det är ju så härligt de gånger det känns bra. Vilket tempo ni håller. Kan bara avundas.

    ReplyDelete
  2. Hej!
    Jag fungerar också bättre på kvällen. Ibland springer jag intervaller på morgonen (innan lunch) och det brukar inte fungera alls :-).

    ReplyDelete
  3. Formen varierar på mig med från dag till dag och det är klart att benen är sega efter en snabb mil kvällen innan!
    Nu är jag anmäld till: Lidingö Ultra 26 k, Vansbro marathon (Yey, köra dit tillsammans?) + Axa fjälmarathon. Det blir säkert Ldingöloppet 30 k med om allt det andra funkar + kroppen håller. Hur har du tänkt nästa år? MEd tanke på jobb + barn blir de tnog många pass sen kväåll eller tidig morgon...

    ReplyDelete
  4. Åh jag har missat att läsa kommentarer på ett tag...

    Förvånad: Ja maken piskar upp tempot en aning... Men det tempot är långt från självklart bekvämt för mig varje dag...

    Lennart: Tävlingarna borde också ligga vid 18-tiden på kvällen!

    Magda: Ja, köra tillsammans vore perfekt. Jag har svarat dig på jogg.se

    ReplyDelete