Thursday, January 5, 2012

Vad är vad?

Sedan i somras har jag av och till, mest till haft ett trilskande vänsterben och höft. Jag har gått både till kiropraktor och naprapat och även fått akupunkturbehandling. Sista gången fick jag även göra en analys av mina svagheter och två rehabövningar. Jag har inte tillräcklig benstyrka och faller inåt med knäna. Jag behöver bland annat stärka upp höftmuskulaturen och benmuskler. Så jag har kämpat på med utfall där jag måste fokusera på att inte falla in med knäet och höftstabiliserande övningar.

Som vanligt har jag gjort övningarna men absolut inte så ofta som föreskrivet. Jag har lagt till stretch av sätesmuskler och höftböjare. Av och till har jag satt akupunkturnålar på mig själv på triggerpunkter. Dessutom har jag sprungit kortare sträckor. Träningsdagboken visar betydligt minskad mängd och inga långpass alls. Successivt har jag blivit bättre och just nu känns det fantastiskt bra. Smärtan är nästan helt borta och jag hoppas att jag successivt kan öka på träningsmängden igen. Men vad är det som har hjälpt? Att jag sprungit mindre eller lagt tid på rehab? Är det att jag kört självmassage och akupunktur på triggerpunkter? Nåja, huvudsaken är att det funkar.

2 comments:

  1. Hej!
    Bra inlägg och jag kan inte hjälpa dig. Trist också att om du frågar kiropraktorn så anser nog han/hon att det har han/hon som har hjälpt dig och frågar du naprapaten säger han/hon samma sak.

    Förstår att du inte vill fortsätta med alla behandlingar utan kanske bara vill hålla dig till en sak.

    Ja, ja, huvudsaken är att det funkade. Hoppas att du slipper bekymra dig mer för det här :-).

    ReplyDelete
  2. Tack Lennart! Du är lika peppande som alltid! :)

    ReplyDelete