Tuesday, February 5, 2013

Så mycket träningshjälp

Egentligen är det rätt fantastiskt alla som lägger ut övningar och träningstips på sina bloggar. Det är inte svårt att bli inspirerad till hemmaträning. Det svåra är bara att komma ihåg tipsen. Borde ordna en liten minnesbank för de bästa!

Igårkväll hade jag planerat att komma ut på en kvällsrunda med hjälp av sonen, springa tillsammans till hans träning. Men han hade en kompis hemma och de slog följe istället. Åh vad soffan lockade. Jag var så sjukt trött! Men efter 10 minuter bestämde jag mig. Tänkte på alla andra beslutsamma och jag vet ju att jag behöver komma ut. Bara en halvtimme. Det blev 6 km snömodd med is under. Det var moddigt och tungt men ändå skönt och välbehövligt. Det jag har svårt för just nu är farten. Jag är omotiverad till fartpass ute. Och när jag är på gymmet så prioriterar jag styrketräning eller att gå på pass. Men jag behöver börja med lite mer fart nu. Ta mig i kragen och köra fartlek ute. Tänk bara om det kunde bli bättre fäste! Jag har investerat i Icebugs och de är verkligen jättebra. Jag glider inte som bambi på hal is längre. Däremot känns de rätt tunga och klumpiga. Eller så är det bara undanflykter från min sida för att jag just nu har svårt att ta mig ur komfortzonen. På torsdag ska jag köra Hot Mojo och sträcka ut hela kroppen. Då ska jag unna mig en halvtimme på löpbandet innan.

4 comments:

  1. Jag känner precis likadant med undantag för det där med gymmet för dit tar jag mig inte ens :-)

    Jag har också väldigt svårt för fartpass ute på vintern, dels är det nog halkan/underlaget, dels alla lager kläder som lite hämmar löpsteget men jag tycker också kylan gör det tuffare av någon anledning...eller så är jag bara bekväm. I vilket fall som helst heter min lösning för att kunna springa fort på vintern allt oftare löpband. Använder det på luncherna på jobbet för att köra kvalitétspass, inte det roligaste att springa på band men helt OK ändå om farten varieras.

    Bra att du ändå kom ut, ett genomfört pass ångrar man ju sällan och det är alltid som mest motigt innan man kommer ut!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så kom det 10 cm snö till inatt! Nej, jag håller helt med jag ångrar aldrig ett genomfört pass men nu får det bli löpband på fredag i alla fall. Sedan tycker jag det är svårt för min del. Jag springer hellre än jag tränar styrka men jag måste träna i alla fall två timmar styrka och prehab för att kunna springa utan små-känningar och skavanker. Svårt att få till med tiden ibland. Nu ska det väl gå lättare när maken kommer hem...

      Delete
  2. Ja, herregud, var ute 6km igår i snöyran, ett lätt skönt pass men så fick jag för mig att jag skulle avsluta med en km på 4:30, en fart som under säsong är lätt för mig och som jag t o m kan springa långpass i när jag är i form, men igår var det ingen barnlek i snön :-) Rejält trött efter en km!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad skönt att höra att även du som är en snabbfoting kan tycka underlaget påverkar :)

      Delete