Sunday, May 13, 2012

Ett långpass som inte blev

Var sugen på att springa längre i helgen. Tänkte mig ett pass på ca 15 km. Jag har ju inte sprungit längre på ett tag så det gäller att trappa upp lagom. Då tycker jag att det är perfekt att köra 1 min gång och springa 7-9 min. Ett slags intervallträning på långpass. Speciellt bra för mig nu när jag fokuserar på hållning och teknik. Det är den som blir lidande när jag springer längre sträckor. Sagt och gjort, valde slingan runt Angarssjöängen och Roslagsleden. Gick lätt och fint på utvägen men sedan blev det motvind och terräng och fågelskådare en masse. Alla påverkade tempot! Men känslan var bra. Och det kändes perfekt att springa 7 minuter och gå i 1. Tyvärr visade det sig att slingan var kortare än vad jag mindes. Långpass kan jag inte räkna det som. 13 km är inte långpass, det måste i alla fall vara 15! Men uppepå det en trädgårdsdag, och på kvällen styrketräning så blev det mycket rörelse och det kändes i benen!

6 comments:

  1. Fast man kan ju räkna långpass i tid också, jag räknar allt över 90 minuter eller 20km, vilket som än kommer först, som långpass men är man riktigt ovan så blir ju även kortare pass ett långpass!!

    Trädgårdsarbete är också träning, definitivt!!

    ReplyDelete
  2. Staffan: Jo det är sant. Egentligen tänkte jag räkna i tid för jag kom inte riktigt upp i 90 minuter som planerat. Mest nöjd är jag med tempobitarna i uppdelningen. Det känns bättre att springa lite snabbare mellan och orka ha fokus på hållning etc.

    ReplyDelete
  3. Andrea: Ja, det är mysigt, det här är en bit av Roslagsleden.

    ReplyDelete
  4. Hej!
    Jag måste också hitta en runda runt Angarnsjöängen. Det är så fint där ute.

    Det var inga fågelskådare som blev sura när du kom springades? Du skrämde inga fåglar?

    ReplyDelete
  5. Lennart: En del ser lite sura ut, andra mest förvånade! Fåglar skrämde jag säkert massor! På sommaren är det kovarning men det är fantastiskt vackert. Det är rätt bra skyltat.

    ReplyDelete