Tuesday, January 8, 2013

Vardag

Nu är jullovet slut. Konstigt att ett helt långt jullov ska avslutas med en för lärarna planeringsdag och att då  fritids är stängt samtidigt? Nå, kanske var det bra för mig att få en mjuk övergång till jobbet igen. Jag har verkligen haft en bra jul och känt mig ledig. Tillåtit mig att vara ledig. Jag har hunnit träna och dessutom med vardagsmotion som promenader. Jag har inte sprungit övermåttan mycket men det är vinter och fokus för mig 2013 har jag bestämt är styrka och löpning. Lite mindre mängd och en lite starkare kropp, framförallt core. Egentligen vill jag stärka upp alla mina svaga punkter. De är lätta att identifiera eftersom det är där jag får ont när jag höjer träningsmängden. När jag börjar komma upp i den för de flesta beskedliga veckomängden 30 km får jag förr eller senare ont. Så core och benträning för löpningen. Och rygg, axlar och core för att hålla i vardagen. Därför blir målet för i år att förbättra mina tider på 10 km och halvmaran. Jag tänker inte springa längre lopp än så. Om jag nu ska springa lopp, det är en annan femma, det har jag inte helt bestämt än. Är vi hemma så är jag i alla fall väldigt taggad att springa Runrundan.

Nu börjar i alla fall vardagspusslet igen. Igår hade jag en tanke om att förlänga lunchen och ta mig ut på en runda men det blev bara en tanke. Sedan hade jag en tanke om en styrketräningspaus. Blev också bara en tanke. Sedan blev det kväll och mörkt och jag var trött och var inte alls sugen på att byta om och ta mig ut. Sonen skulle till pingisen, som börjar 8 på kvällen. Hårda föräldrar är vi som endast hämtar honom men dit är det apostlahästarna. Han knorrade och ville inte gå och då såg jag möjligheten. Jag följer dig... Medan vi bytte om ändrades planerna från promenad till att vi skulle springa. Så blev det. Jag tog hans rygga och så sprang vi. Han var plötsligt på jättebra humör, tyckte att han var i bra form och pratade och flåsade hela vägen (2 km). Efter att ha lämnat honom, skrapade jag ihop några km till och kom hem glad och nöjd. Körde 15 min styrka av bara farten tillsammans med äldsta tjejen. Familjeträning är inte fel!

2 comments:

  1. ja, då var vi tillbaka i vardagen igen :-)

    Jag tror att du säkert förbättrar dina tider genom att göra de förändringar med mängd och styrketräning som du beskriver. Det blir nog jättebra!

    Kul att du nämnde Runrundan också. Jag får också se om jag springer men det skulle vara roligt med en guldmedalj (under 1:24) eftersom brons och silver har jag redan.... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo men jag hoppas ju det. Det är klart att du fixar guldmedaljen!

      Delete