Wednesday, October 13, 2010

Märkvärdigt för mig!

Kanske inte för andra erfarna löpare. Men jag har haft svårt att hålla jämnt tempo när jag springer intervaller. Oftast har jag gått ut för hårt och tiderna har blivit sämre för varje intervall. Eller så har jag tagit helt slut och avbrutit mina intervallintentioner. Förra vecka kom jag dock på att jag har en slinga när hemmet på 1,75 km. Perfekt för långintervaller tänkte jag, inspirerad av Anna som springer 2,7 km x 3. Inte lika långt då som hennes men det är en början i alla fall. Svagt, men lite längre uppförlut på ett ställe, sedan nerför och hem. Igår när jag satt hemma och blev tokig på mina föreläsningsförberedelser lämnade jag dem helt enkelt därhän och testade 1,75 km x 3. Första varvet sneglade jag ofta på klockan och blev glatt överraskad över att jag sprang på 4,42 utan att känna att jag gav max. Sedan struntade jag i klockan och sprang på känsla de två nästa varven. Jag körde nr två på 4,43 och den avslutande på 4,39 men då var jag rätt slut. För mig är det en rejäl fartökning att ta mig under 5-tempo. Så nu är jag väldigt nöjd! Totalt 8 km effektiv träning och rensa hjärnan. Märkvärdigt skönt mentalt att köra ett pass så nära hemma. Bara en liten nerjogg och så kliva in genom dörren hem.

No comments:

Post a Comment