Monday, June 27, 2011

Mosade ben

Kopierade ett träningspass som Petra delade med sig av. Backintervaller med efterföljande km i tröskelfart x 2. Egentligen skulle det vara x 3 tror jag men två omgångar var igårkväll vad jag kände att jag skulle orka med. Hade tänkt förlägga passet till Skavlöten där det finns långa sega backar men på väg hem efter jobbet blev det lång förhandling med mig själv, där lusten att åka hem och sova en stund blev mycket större än att få omväxling i löparspåret.

Jag sov säkert över en timme, jättelyxigt att lägga sig när man kommer hem. Det tar på mig att jobba kväll - dag det är något jag oftast försöker undvika men så här i semestertider är det svårt. det tar lite tid att varva ner när jag kommer hem på kvällen, svårt att somna innan 23 och så ska jag upp vid 05 igen. Nu när resterande familj har semester och jag är själv är det skönt att vila!

Sprang passet och backen fullkomligen dödade mina ben! Efter 5 vändor kändes det hemskt att försöka ge sig på en km i högre fart men det gick mycket bättre än förväntat. Bägge de två omgångarna gick under 5-fart, vilket var bättre än jag vågat hoppas. Däremot var omgång nummer två av backarna mördande. det blev högläge för benen i soffan resten av kvällen. Ingen alternativ träning orkade jag med heller som jag trott innan. Det får bli idag istället. Men jag tror att det får bli fler backintrevaller och mycket terräng nu i sommar när jag anmält mig till Lidingöloppet. De sista 10 km sprang jag förra året (tjejloppet) och några av de backarna svider verkligen. Plus att man ska sätta fart igen sedan efter att väl ha kommit uppför backen med mjölksyrestinna ben. Just därför tror jag på pass som det här passet när det är tänkt att man ska sätta fart efter backen. Lite fuskade jag nog eftersom jag körde nerför backen i joggtempo innan jag tog tröskelkilometern. Men å andra sidan blev det ingen flack sträcka då, utan kuperat direkt.

No comments:

Post a Comment