Sunday, September 23, 2012

Kvitto

Idag, efter att ha suttit på tåget västerut med lillkillen i flera timmar, sprang jag en runda när vi kommit fram som jag älskar. De bästa godbitarna i rundan är backar, lera, rötter, grus, sten och skog. Det är underbart. Efter 5 km var skorna mer bruna än gröna. Jag skulle precis som vanligt ta det lungt i långpasstempo men målet jag satte för mig själv var att springa i alla backar. De är många och branta men inte så vansinnigt långa å andra sidan. Och jag skulle ta gåpauser om jag kände att jag inte orkade hålla en någorlunda hållning eller teknik. Det kändes bra, jag hade tryck i benen och tog backe för backe. Gick aldrig över huvud taget. Problemet var de mest leriga partierna snarare än backarna, de drog nog ner tempot rejält. Till och med backarna i slutet fixade jag! Visst var jag trött men jag återhämtade mig fint så fort det planade ut. Sista biten hem är nerförsbacke och sedan plant. Där rullade jag på i ett för mig bra tempo efter 15 km. När jag jämförde motsvarande runda i våras var jag 6 (!) minuter snabbare idag! Det är ett kvitto på att jag börjar få lite fart på benen igen! Eller så hade jag bara en bra dag! Oavsett så fick jag mersmak. Jag vill ha fler sådana här rundor!

2 comments:

  1. Vilket pass!!
    Oj vad härligt det låter, jag blev nästan lite avundsjuk när jag läste om det :-).

    ReplyDelete
  2. Ja, det kan du gott vara! Det var alldeles underbart men jag hade behövt ett par bättre skor för syftet. Springa lerig terräng med mina Adidas Adios kanske inte var helt lyckat. Ordentlig träningsvärk i vaderna i alla fall!

    ReplyDelete