Sunday, February 28, 2010

Lösningar för cykelpendling

Jag har lite drygt 2 mil till jobbet. I somras började jag cykla och det är en fantastisk alternativ träning som ger tid till reflektion och som får mig att bli så mycket piggare. Ett problem som dök upp i höstas var dock att vi fått nya rutiner på jobbet som gör att jag har svårt att hinna med hämtningarna när jag cyklar. Som deltidare har jag arbetstid till 15 när jag jobbar förmiddagspass. Vi byts av vid 14-tiden och efter det har man oftast lite efterarbete med dokumentation. Tidigare kunde man flexa ut vid 14.30 vid behov. Men nu har vi en ny rutin. Mellan 14.30 och 15 har vi "spegling" när vi allesammans sitter ner och går igenom dagen och om vi haft några speciella problem. Problemet för mig att jag bara blir stressad av den här speglingen. Tycker sällan den ger något, det blir mest skitsnack. Har man riktig otur kan den glida in på arbetspass som redan varit och där man själv inte ens jobbat. Då sitter jag där och bara lider och känner att jag skulle kunna ägna min tid åt bättre saker. Hämtning av barn tex. Om jag inte ska stressa järnet och ändå komma för sent, behöver jag cykla från jobbet 14.45 för att hinna hem och byta till bilen och åka hämta hos dagmamman kl 16. Hon stänger då, så det går liksom inte att komma 16.15.

Eftersom det inte är rimligt att smita från jobbet och trista speglingar så har jag tänkt ut en annan lösning. En cyklekärra till barnen ska inhandlas. Jag får cykla dit den på morgonen på väg till jobbet och ställa den hos dagmamman. Det hade varit mycket praktiskt om maken hade kunnat ta cykelkärran i bilen när han lämnar men den får inte plats i vår lilla Yaris. Sedan kan jag cykla direkt och hämta barnen efter jobbet. Då kortar jag tiden med 20 minuter och kommer att hinna utan stress.

Fast just nu när snöflingorna singlar tätt, tätt mot marken känns det långt till vår och cykling.

No comments:

Post a Comment