Tuesday, February 23, 2010

Naprapatbesök

Det är 1,5 år sedan jag började träna målmedvetet. Min minsting hade precis börjat bli lite mer självständig och jag kände mig redo för mer än bara barnvagnspromenader. Det är ett år sedan jag "blev löpare" dvs började tycka att det är roligt att springa. Men det märks att min kropp har blivit sliten av graviditeter och barnafödande. I och för sig har den säkert varit lite sned och vind alltid, minns att jag hade ilägg för att benen var olika långa i tonåren. Vänster höft krånglade också när jag spelade fotboll som tonåring. Då visste jag inget om rehab och förebyggande träning för att hålla kroppen i schack. Lägg till några ridolyckor på det och så som sagt 4 graviditeter. Otto, min trea lyckades ju bända isär symfysen när han hade bråttom ut...

Hur som helst har jag ingen tanke på att sluta springa, det är alldeles för roligt och i och med att jag bara tränat periodvis hittills har jag inga maxprestationer bakom mig utan snarare framför mig. Dock är jag högst villig att anlita expertis för att hålla och jag är också beredd på en jäkla massa prohab-träning.

Så i lördags var jag på naprapatbesök innan jobbet. Hon var verkligen grundlig och gick igenom det mesta och la upp en plan. Knäckte, masserade och gav akupunktur. Jag behöver få igång min höger "rumpmuskel" så att hamstrings och höger vad slipper bli överbelastade. Dessutom överbelastar jag även ryggen när rumpan inte hjälper till.

Det bästa av allt var akupunkturen. Jag har känt hur ryggen successivt blivit stelare under vintern och har också haft spänningshuvudvärk, vilket jag aldrig brukar ha annars. Men med 2 nålar i axlarna och 3 i huvudet så är det bokstavligen som ett ok fallit från mina axlar! Visst är det häftigt. Jag vet att akupunktur funkar bra på mig men det här var extremt! Är fortfarande stel i nedre delen av ryggen men det känns ändå så mycket bättre totalt sett! Lördagslycka!

No comments:

Post a Comment