Saturday, March 13, 2010

Sportlov

En veckas stret i Jämtland. Vädret har inte varit på vår sida. Idag när vi åkte hem lyste solen och det var minusgrader. Annars har det varit plus eller runt nollan, stormvindar, snö, regn och stormvindar igen... och stängda toppliftar. Två dagars skidåkning har jag haft tillsammans med stororna. Och fy vad ringrostig jag är! Men inga benbrott i familjen i år, hurra för det! Mellandagarna ägnade jag åt småttorna men kom också ut på 2 löptrundor. Jag hade längtat så efter att få springa i de jämtländska skogarna. Så det började inte så bra när det var alldeles för lite tilltrampat i skoterspåret på skogsvägen. ett-två-tre-plums, ett-två-tre-plums. Ibland bar snön, biland sjönk jag ner en decimeter. Jag halvt gick, halvt sprang de tre-fyra första km innan det blev bättre underlag. När jag väl kom ut ur skogen sprang jag rakt in i en vägg av motvind. Men skam den som ger sig, det två sista km hade jag medvind och flög fram utan ansträngning. 10 km slutade jag på och fötter, vrister, höfter fick ett rejält pass.

Nästa löppass blev på 15 km. Hade tänkt ut en strategi. Skogen var utesluten eftersom det töade och underlaget var än sämre. Att sjunka ner till knäna eller till och med längre, omöjliggör i alla fall löpning för min del. Strategin var därför att springa i motvind på utvägen och se hur långt jag orkade för att sedan vända och medvind tillbaka. Jag kämpade på men till viss förtret mojnade vinden lagom tills jag hade vänt. Det blev ingen flygtur tillbaka, benen fick göra jobbet själv. Summa 15 km.

Igår blev det en långpromenad i skogen. Lite halsont gjorde att jag valde promenad framför löpning men å vad jag hade velat. Ingen motvind, lägre temperatur och skare. Jag kunde ha sprungit långt! Eller åkt skidor...

Det har varit en bra vecka på det hela taget.

No comments:

Post a Comment