Monday, April 26, 2010

Fredagsmåndag

I lördags körde jag ett testpass. Förmodligen urbota dumt och emot all smart strategisk träningsplanering men jag ville se lite i vilken fart jag orkar springa terräng inför Springcross. Dessutom fick jag med Stefan ut och då går det ju alltid lite fortare än vad som är bekväm fart för mig. Jag har också svårt att bedöma hur fort/långsamt jag springer. Under km nr 3 till 5 i terräng som gick på 5,06 - 5,17 så tänkte jag enbart på hur galet jobbigt det är att springa kuperat och att jag tyckte det gick långsamt. Sedan avvek Stefan och vände hemåt och jag sprang vidare själv och sänkte hastigheten till ett behagligare tempo för att orka rundan ut. Eftersom jag planerade allteftersom jag sprang blev den lysande idéen som växte fram i huvudet att köra 12 km totalt. Och det blev det rätt exakt med snittiden 5,26 min/km. Terrängspåret runt IP är visserligen småkuperat men är det är inga våldsamma backar.

Igår på väg hem efter jobbet sprang jag en 10,5 km runda i Skavlöten. Återhämtning tänkte jag mig. Men där finns det en hel del backar som verkligen fick mig att känna av mjölksyra upp till öronen trots beskedligt tempo. Eftersom tanken var återhämtning gick jag i alltför motiga uppförslut. Jag antar att benen var mosiga ifrån lördagen.

Idag har jag cyklat till och från jobbet. Min cykel är fortfarande på lagning så jag lånade Stefans. Den är visserligen ett nummer för stor men trots detta mer lättcyklad och jag kom hem på precis över timmen, trots stopp vid rödljus. Ikväll har jag trötta men nöjda ben och det känns som det är fredag. Nu väntar 3 dagars ledighet! Jag firade med att laga lasagne till middag och dricka ett glas vin med maken. Riktig fredagskänsla och till och med deklarationen är fixad! Imorgon är det träningsvila för benen men jag ska köpa sättpotatis och lök och så sallad, spenat och persilja. Trädgårdsjobb kan väl kallas för lågintensiv alternativträning?

No comments:

Post a Comment