Thursday, April 29, 2010

Träningsvärk ger tröga ben

Pilatesen resulterade i träningsvärk i hela kroppen. Det där med träningsvärk kan vara lite lurigt tycker jag. Den kommer smygande allteftersom och slår inte ut (oftast iaf) med full kraft förrän lite drygt ett dygn efter det pass som man kört som orsakat den. Jag kände mig lite stel igårmorse, lite svag träningsvärk i armar och axlar men inget mer. Intervaller hade jag planerat. Jag var inte jättesugen men ändå lite nyfiken. Lämnade barnen och åkte sedan upp till IP. Det finns egentligen bara en ordentlig backe där men å andra sidan är det småkuperat hela tiden. Så jag var inställd på att tiderna på intervallerna 8x3 min skulle variera lite i tid.

Genast jag satte igång att värma upp kändes hur sega benen var. De hade älskat ett återhämtningspass men intervaller njääää. Tiderna på intervallerna blev därefter. Väldigt ojämna. Jag behöver min hare att ligga i rygg på. Han springer mycket jämnare i tempo än vad jag gör. Så fort jag satte av i högre fart kände jag plötsligt hur mycket träningsvärk jag hade i låren och ryggen. Baksida lår kändes rejält. Hursomhelst så tog jag mig igenom alla intervallerna. Jag var så slut efteråt att nerjoggen blev hälften gång hälften lufs. Totalt blev intervallsträckan 4,9 km i fart mellan 4,36 som snabbast tiden och 5,09 som sämst. Totalt blev det 10,1 km.

När jag räknar efter så tror jag inte mina ben har återhämtat sig efter förra helgens träning samt 4 mils cykling i måndags. Det känns också som att pilatesen genererar en del mjölksyra. Det är små rörelser, ofta rätt statiska. Medan man håller på känns det inte så otroligt mycket men idag har jag verkligen träningsvärk i hela kroppen. Eller för att förtydliga mig själv. Det är jobbigt och det känns men inte så mycket att man kan förvänta sig så mycket träningsvärk.

Imorgon väntar ju Kårstajoggen, så då skulle jag vilja att benen inte känns som stockar. Jag ska preparera dem med jobb ikväll och nu på förmiddagen grävjobb i trädgården... Optimalt?! Nja men roligt. Imorgon hoppas jag på vårsol och värme. Jag skulle vilja beställa en sidådär 17-19 grader och lätt bris! Oavsett tror jag det blir rikitgt trevligt.

1 comment: