Wednesday, April 28, 2010

PIlates är banne mig bästa coreträningen

Nu har jag i och för sig inte testat så mycket mer coreträning än den som finns på gymens pass. SATS och mitt lokala gym. Jag är lite nyfiken på Redcord, jag ska ta och testa det snart har jag lovat mig själv. Idag hade jag dock tid bokat med Linda. Solen sken imorse, jag var sur och trött. Konstigt nog kommer min post-jobb trötthet inte dagen efter en jobbperiod, utan 2 dagar efteråt. Så är det ALLTID men jag glömmer det ändå alltid. Hursomhelst hade jag inte alls lust att åka in till stan och inte alls lust att träna pilates. Ville vara hemma och gräva i trädgården. Men eftersom jag avbokat två gånger redan pga diverse åkommor i familjen tog jag mig själv i kragen och åkte. Vilken tur! Det är en kroppslig AHA-upplevelse varje gång. Att jag lyckas glömma bort det? För det första så är det ren och skär lyx att ha en tränare helt själv i en timme. Som petar i teknik och andning och verkligen får en att förstå övningarna. För det andra är korrekt utförd Pilates snuskigt jobbigt. Hur kan sådana små futtiga övningar vara så sjukt tunga? Nu har jag med mig hem en gigantisk övningsbank att öva med tills nästa gång. Jag känner redan att jag fått en favoritövning. För ett år sedan när jag började kunde jag inte överhuvudtaget utföra den på rätt sätt. Det låter så enkelt. Man ska ha spikrak rygg, aktivera den inre magmuskultaturen, luta sig bakåt och vrida ryggen först till vänster, sedan till höger. Men efter 4 barn och obefintlig coremuskulatur var det stört omöjligt för ett år sedan. Nu kan jag, men jag får jobba med hela kroppen, från benen ända upp till nacken! Den här övningen skulle man kunna slarva sig igenom men när jag gör den rätt känner jag hur en enorm massa spänningar i hela ryggen släpper. Förutom att den är sjukt jobbig för magen förstås.

Det är roligt att se resultat. Det är fantastiskt roligt att ha bättre kroppskontroll nu när jag närmar mig 40 än vad jag någonsin tidigare haft. Då ska väl i och för sig tilläggas att den aldrig varit speciellt stor. Men jag har alltid varit grymt avundsjuk på dansare. Inte bara för att de har sån taktkänsla, jag älskar att dansa men är totalt talanglös. Men också för att de verkar ha sån koll på hur den använder sin kropp. Och nu får jag en liten uns, på min nivå.

Jag formligen studsade ut från träningsstudion och hann med en sväng i den här butiken. Därifrån fick jag med mig hår och hudvård till hela familjen för ett bra tag fram över. Samt gott thé. Jag har dessutom hunnit gräva lite i trädgården också medan maken grillade lammkotletter. Gräva är också träning...

No comments:

Post a Comment