Monday, September 13, 2010

Backintervaller

Även om jag inte ska springa vare sig hela eller halva Lidingöloppet så ska jag ju springa deras 10 km. Att det blev den sträckan i år beror delvis på att min äldsta också ville springa när hon blev tillfrågad. För hennes del blir det 3 km Lilla Lidingöloppet. Sedan i våras har hon sprungit 1-2 gånger i veckan för det mesta och vilken utveckling. Nu är hon så igång att hon tränar självständigt en gång per vecka och har dragit med sig två tjejkompisar ut i spåret. Jag är jätteimponerad. Hon springer mellan 3-6 km ungefär.

Igår ville hon hänga med när jag hade planerat backintervaller. Lite så där sista-minuten desperat från min sida kan kanske tyckas... Vi har en rätt jobbig backe bara 500 meter hemifrån så egentligen har jag inga ursäkter varför jag inte sprungit mer backe under sommaren. Vi värmde upp 2 km i mycket behagligt tempo och sedan var det dags. Backen är beroende på hur man springer backen är den mellan 130-160 m. Första delen är helt okej men precis när man har börjat jobba på sig mjölksyra så börjar den brantare delen. Själv hade jag tänkt mig 10 vändor uppför och joggvila nerför. Till dottern sa jag att 3 rundor vore lagom och att hon inte skulle ge allt utan ungefär ligga på 80-85% av max. Efter 3 rundor förklarade hon att hon tänkte sig en fjärde sista och då skulle hon ge allt. Följden blev att de gjorde jag också och hon sprang om mig på slutet i den jävligaste delen! Det såg så lätt ut! Sedan kämpade jag vidare med mina kvarvarande rundor och det gick trögare och trögare. Å andra sidan hade jag mindre vila emellan eftersom jag joggade ner istället för att gå. Jättekul med träningssällskap och det dröjer nog inte länge innan dottern får agera hare åt mig! Hoppas att intresset håller i sig! Själv har jag lite hålltider på min hastighet uppför nu så att jag kan jämföra och hoppas på lite utveckling.

No comments:

Post a Comment