Sunday, September 19, 2010

Välbehövlig runda

I fredagskväll tänkte jag för mig själv att de flesta måste tycka att jag är galen. I höstmörkret efter middagen, skolkade jag från nattning av smånissarna och gav mig ut i mörkret. 3 x 2,6 km var det tänkt. Det blev 2 rundor, bättre än vid första försöket för några veckor sedan. Första varvet kändes kontrollerat och bra i 4:50 tempo. Andra varvet kändes bra mycket tyngre och hamnade på 5:10. Inte som tänkt med andra ord. Joggade hem på rätt tunga ben till fredagsmys i soffan med maken och storbarnen.

Idag har jag utnyttjat skogen och en stund på eftermiddagen till att rensa huvudet efter en hemsk jobbdag. När tankarna går runt, runt i huvudet och samma film spelas upp i olika varianter hela tiden känns det oerhört befriande att sätta ena foten framför den andra på en skogsstig. Se alla gula björklöv som singlat ner på stigen och sedan springa rakt igenom vattenpölarna. Strunta helt i farten, bara springa i det tempo där jag skulle kunna fortsätta i vad som känns som en evighet. Nu hade jag ingen evighet till förfogande, så summa summarum blev det 6 km. Kanske blir det en mysrunda imorgon. Jag ska springa 10 km Lidingölopp nästa söndag och vet egentligen inte om det är det jag behöver som uppladdning, men det är nog det själen behöver i alla fall.

No comments:

Post a Comment