Saturday, September 11, 2010

Konkurrerande intressen

Jag har två konkurrerande intressen. Ofta kompletterar de varandra men inte alltid. När träningen går trögt, alternativtränar jag i trädgården, gräver och kryper på alla fyra och rensar ogräs. Känner jag mig sönderstressad funkar det egentligen lika bra att gå ut och röja i trädgården som att springa ett långpass i skogen. Möjligtvis löser jag fler egna "världsproblem" i skogen, det är något med rytmen och andningen som får tankarna att verkligen spinna loss. Trädgården fungerar tvärtom, där släpper jag alla andra tankar helt och är helt närvarande i det jag gör.

Ibland fungerar de som konkurrenter. Jag får bortprioritera antingen trädgården eller träningen för att hinna med. Eller så får jag välja vad jag spendera mina pengar på. Just nu har jag en önskelista som är så lång, så lång. Jag är så nyfiken på fivefingers och jag skulle verkligen behöva ytterligare ett par långa tajts samt en vindtät jacka att springa i nu när det börjar bli höst. Och ett par regnbyxor att cykla i. det är bara listans början.

Istället skulle jag igår bara åka iväg och köpa lite vitlök som sättlök. Egenodlad vitlök nästa sommar var tanken. Kom hem med en rosa ölandstok, ett äppelträd (Åkerö, godaste äpplet, men jag kommer inte att få några äpplen förrän tidigast om några år), en klätterros, ett blodplommon, och en oidentifierbar men väldigt vacker buske av släktet Prunus (nedsatt pris). Och en planta av röd solbrud som kommer att passa perfekt, vet precis vart! Allt detta till priset av ett par fivefingers... Intalar mig själv att det snart är för kallt för barfotalöpning ändå. Nästa vår... Och egentligen var nästan inga impulsköp bland trädgårdshandlingen heller. Vitlök blev det också. Nu blir det snart kombinerad träning/trädgård. För jag måste gräva för alla inköp. I vår steniga jord generar det en del puls faktiskt.

No comments:

Post a Comment