Thursday, September 16, 2010

På gymet

Hade tänkt att springa 1000-ingar på löpbandet när vädret ute inte kändes så lockande. Kom dit och insåg återigen att jag är usel på att omvandla km/h till min/km. Matte har alltid orsakat en viss prestationsångest hos mig. Istället för att räkna försökte jag erinra mig vad som skulle tänka sig vara en passande fart. Tänkte att uppvärmning i 12 km/h borde vara okej och sedan öka till 13 km/h under intervallerna. 13 km/h borde vara runt 5 min/km eller strax under. Redan uppvärmningen var jobbigare än jag tänkt mig. Värre blev det med intervallerna. Det gick men det var jobbigt. Inte oöverkomligt jobbigt men om farten låg runt 5 var ansträngningsnivån alldeles för hög. Körde 3 intervaller på 13,1 och sedan den sista på 13,2 och ökade på slutet successivt till 13,5. Jag körde gåvila 3 min mellan intervallerna, vilket kändes väldigt långt mellan intervallerna 1 och 2 men kort mellan de sista!

Kom hem och gick in på omvandlingstabellen på jogg.se.
12km/h = 5 min/km, vilket är för högt tempo för att värma upp i
13,1 km/h = 4,35
13,3 km/h (skulle tro att det blev snittet på den sista intervallen) = 4,31

Jag är naturligtvis jättenöjd med tiderna, det förklarar varför det var jobbigare än jag tänkt mig. Tanken var ju att ligga någonstans runt 4,50 ungefär. Men hade det varit bättre att köra 6 intervaller på 4,50? Nu hade jag i och för sig inte mer tid på mig och orkade heller inga fler intervaller efter nummer 4.

Mitt drömjobb är ute på annons. Det har inte ens funnits på 3 år. Jag fick nästan hjärtklappning när jag såg annonsen. Jag kommer att söka men har troligtvis för lite erfarenhet. Dessutom är det heltid, vilket inte i princip inte funkar alls just nu. Men jag kommer inte förlåta mig själv om jag inte söker.

2 comments:

  1. I mitt tycke är det bättre att köra 4 tusingar i riktigt bra fart än 6 tusingar i lägre fart. Varför? Jo för att tusingar ska träna upp snabbhetoch är syreträning. Dessa intervaller ska vara jobbiga. Bra återhämtning gör att du kan köra järnet i intrevallerna. Tröskelpassen ska göra dig seg och tusingar snabb. Jättebra jobbat på passet. Lycka till med jobbet, klart du ska söka det!

    ReplyDelete