Friday, March 27, 2009

Tvärsurt

Dubbelsurt, faktiskt. Surt med en förkylning som sitter som sten. Jag försöker ignorera den och intala mig själv att jag mår bra. Det kanske jag gör också? Det är svårt att veta om huvudvärk och luddhuvudet beror på veckans sömnbrist eller förkylningen. Halsontet är så gott som bort i alla fall och vilopulsen är ok. Så då borde det vara ok att träna ikväll? Eller vila? Jag kan inte bestämma mig.

Jag sprang i onsdags och det var nog halvdumt, vilket är det dubbelsura. Dels därför att jag hade halsont och dels därför att jag nog pressade mig lite för mycket. Jag värmde upp lugnt och kollade pulsen att den inte halkade upp i topp för snabbt och sedan kändes det plötsligt så bra att jag bestämde mig för att testa att sringa milen. Det tog en timme prick, vilket kändes fint. Problemet är ju bara att jag aldrig klarar att ta det lugnt utan alltid måste utmana mig själv. Igår hade jag känningar i knäna och det blir jag orolig över. Jag vill inte dra på mig några nybörjarskador bara för att jag har sån träningslust. Efter milen i onsdagskväll hade jag ont i fötter och ben och hade svårt att somna! Attans. Är mina ben så träningsovilliga eller har jag köpt för dåliga skor. Isåfall är det surt nummer tre. Jag ska faktiskt ta mig till någon ordentlig löparbutik och ta med dem och eventuellt köpa nya bättre. Jag försöker trösta mig på förhand med att de här skorna i såfall blir bra "streetskor", jag älskar ju att knata omkring i gympadojjor och mina gamla knataskor vågar jag inte ens skriva hur länge de har tjänstgjort. Snygga är de inte längre i alla fall.

Reusltat för milrungan: Tid 1,01'. Medelpuls 83%, max 93%. Hamnade till slut lite högre i puls än jag tänkt mig men det var nog hemvägen, för då blev jag så taggad över att jag förmodligen skulle klara att springa på en timme. Det är ju ingen "bra" tid egentligen, men för mig som inte sprungit sedan 1995, så är det ju det. Att jag överhuvudtaget kan springa är helt och hållet spinningens förtjänst.

Nu till planeringsfrågan. Ska jag testspringa en 5 km:s runda ikväll och spinna loss ordentligt 75 min på söndag? Eller ska jag spara ligament, knän och leder och spinna 45 min ikväll och springa på söndag? Eller ska jag vila?

No comments:

Post a Comment